Дети рисуют семью

Информация о пользователе

Привет, Гость! Войдите или зарегистрируйтесь.


Вы здесь » Дети рисуют семью » Bender Visual Motor Gestalt Test » Визуально-моторный гештальт тест Бендер


Визуально-моторный гештальт тест Бендер

Сообщений 1 страница 6 из 6

1

Bender Visual Motor Gestalt Test - методика исследования зрительно-моторной координации. Разработан Лореттой Бендер в 1938 г.
Стимульный материал теста Бендер состоит из 9 стандартных карточек с изображёнными на них геометрическими фигурами, предъявляемыми обследуемому в определённой последовательности. Изображения отобраны из серии фигур, предложенных одним из основателей школы гештальт-психологии М. Вертгеймером. Обследуемому предлагают воспроизвести каждое изображение по имеющемуся перед ним образцу и по памяти.
Бендер-тест используют в основном для выявления признаков органических поражений головного мозга, реже - для определения уровня интеллектуального развития. Это возможно потому, что графические движения характеризуются наиболее высокой степенью регуляции. Нарушения механизмов пространственного анализа и синтеза в первую очередь отражаются на графических движениях. В зарубежных исследованиях показана высокая надёжность и валидность теста.
Тест Бендер применяется также в качестве проективной методики исследования личности. При этом исходят из того, что стиль выполнения обследуемыми рисунков позволяет раскрыть особенности их личности. Например, столкновения нарисованных фигур указывает на дезорганизацию, жирные линии являются, как правило индикатором агрессивности, враждебности  и т.п. Валидность и надёжность теста при таком подходе к анализу полученной продукции не доказана.
Имеется вариант теста Бендер для детей младшего возраста.
Сведений об использовании в СНГ не имеется.

Из книги Л.Ф. Бурлачук, С.М. Морозов. Словарь-справочник по психодиагностике. СПб: Питер, 2002. - 528 с.  - со стр. 21.

2

Работа Лоретты Бендер "Зрительно-Моторный Гештальт-Тест и его клиническое применение" была опубликована в 1938 году в серии монографий Американской Ортопсихиатрической Ассоциации.
Bender Lauretta. A Visual Motor Gestalt Test and its clinical use. Research Monograph, No. 3, American Otrtopsychiatric Association, 1938.
Стимульный набор Бендер гештальт-теста включает 9 оригинальных фигур Вертхеймера, отобанных среди тех, которые он использовал для психологического исследования восприятия визуальных гештальтов. Испытуемому предлагают скопировать эти фигуры. Для копирования псиользуются листы белой нелинованной бумаги размером А4, ему следует предоставить карандиш и ластик. Карточки нужно предъявлять по одной, кладя каждую на стол близко к верхнему краю листа бумаги в правильной ориентации. Инструкция: "Перерисуйте их так, как вы их видите". Разрешается пользоваться ластиком. Временные ограничения на выполнение теста отсутствуют. Ориентация фигуры на фоне и по отношению к другим фигурам также является частью гештальт-функции.
Практика показала, что данный тест в силу его личностной нейтральности можно с пользой применять как вводный в батарее тестов, поскольку он ослабляет у испытуемого реакции тревожности и скванности, возникающие в ответ на процедуру обследования.

Из книги О.В. Лови, В.И. Белопольский Бендер гештальт-тест. Руководство. М: Когито-Центр, 2003. - 42 с.

3

The Bender Visual Motor Gestalt Test, or simply the Bender-Gestalt test, is a psychological test first developed by child neuropsychiatrist Lauretta Bender. The test is used to evaluate "visual-motor maturity", to screen for developmental disorders, or to assess neurological function or brain damage.

The original test consists of nine figures, each on its own 3 × 5 card. The subject is shown each figure and asked to copy it onto a piece of blank paper. The test typically takes 7-10 minutes, after which the results are scored based on accuracy and other characteristics.

Bender first described her Visual Motor Gestalt Test in an 1938 monograph entitled: A Visual Motor Gestalt Test and Its Clinical Use. The figures were derived from the work of the famous Gestalt psychologist Wertheimer. The Bender-Gestalt test as it is now often called, was typically among the top five tests used by school and clinical psychologists for decades. It measures perceptual motor skills, perceptual motor development, and gives an indication of neurological intactness. It has been used as a personality test and a test of emotional problems.

The test has been used as a screening device for brain damage. Bender herself said it was "a method of evaluating maturation of gestalt functioning children 4-11's brain functioning by which it responds to a given constellation of stimuli as a whole, the response being a motor process of patterning the perceived gestalt."

Originally published by the American Orthopsychiatric Association, it was purchased in the 1990s by Riverside Publishing company and released with a revised qualitative scoring system as the Bender-II. The Bender-II contains 16 figures versus 9 in the original. The new or revised scoring system for the Bender-II was but tangentially related to Bender's original scoring method and instead was a revision of a system devised by Branigan in the 1980s. Elizabeth Koppitz, a clinical child psychologist and school psychologist (who worked most of her career in the Mount Cisco schools in New York), developed a scoring system in the 1960s devoted to assessing the maturation of visual-motor skills in children, remaining true to Bender's aim for the test, and popularized its use in the schools. For decades, the Koppitz version, known as the Bender-Gestalt Test for Young Children, was one of the most freequently administered psychologial tests in the United States and many believe throughout the world. After Koppitz' death in the early 1980s the use of the method held its popularity until the mid1990s when it was withdrawn from the market as a result of publishing company consolidations.

Steve Mathews and Cecil Reynolds (a friend of Koppitz for some years near the end of her life)were eventually able to locate the publishing rights to the Koppitz version of the Bender-Gestalt, and these rights were subsequently acquired by Pro-Ed Publishing Company of Austin Texas, who then retained Cecil Reynolds to revise the Koppitz version. It was released under Reynolds' authorship in 2007 by Pro-Ed as the Koppitz-2: The Koppitz Developmental Scoring System for the Bender-Gestalt Test. A portion of the proceeds of all sales of the Koppitz-2 go to the American Psychological Foundation to support the Koppitz scholarships in child clinical psychology.

References
Bender, L. (1938). A visual-motor Gestalt test and its clinical use. American Orthopsychiatric Association Monograph Series Number 3. NY: American Orthopsychiatric Association.

Reynolds, C. R. (2007). Koppitz-2: The Koppitz Developmental Scoring System for the Bender-Gestalt Test. Austin, TX: Pro-Ed Inc.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bender-Gestalt_Test

4

Definition
The Bender Gestalt Test, or the Bender Visual Motor Gestalt Test, is a psychological assessment instrument used to evaluate visual-motor functioning and visual perception skills in both children and adults. Scores on the test are used to identify possible organic brain damage and the degree maturation of the nervous system. The Bender Gestalt was developed by psychiatrist Lauretta Bender in the late nineteenth century.

Purpose
The Bender Gestalt Test is used to evaluate visual maturity, visual motor integration skills, style of responding, reaction to frustration, ability to correct mistakes, planning and organizational skills, and motivation. Copying figures requires fine motor skills, the ability to discriminate between visual stimuli, the capacity to integrate visual skills with motor skills, and the ability to shift attention from the original design to what is being drawn.

Precautions
The Bender Gestalt Test should not be administered to an individual with severe visual impairment unless his or her vision has been adequately corrected with eyeglasses.

Additionally, the test should not be given to an examinee with a severe motor impairment, as the impairment would affect his or her ability to draw the geometric figures correctly. The test scores might thereby be distorted.

The Bender Gestalt Test has been criticized for being used to assess problems with organic factors in the brain. This criticism stems from the lack of specific signs on the Bender Gestalt Test that are definitively associated with brain injury, mental retardation, and other physiological disorders. Therefore, when making a diagnosis of brain injury, the Bender Gestalt Test should never be used in isolation. When making a diagnosis, results from the Bender Gestalt Test should be used in conjunction with other medical, developmental, educational, psychological, and neuropsychological information.

Finally, psychometric testing requires administration and evaluation by a clinically trained examiner. If a scoring system is used, the examiner should carefully evaluate its reliability and validity, as well as the normative sample being used. A normative sample is a group within a population who takes a test and represents the larger population. This group's scores on a test are then be used to create "norms" with which the scores of test takers are compared.

Description
The Bender Gestalt Test is an individually administered pencil and paper test used to make a diagnosis of brain injury. There are nine geometric figures drawn in black. These figures are presented to the examinee one at a time; then, the examinee is asked to copy the figure on a blank sheet of paper. Examinees are allowed to erase, but cannot use any mechanical aids (such as rulers). The popularity of this test among clinicians is most likely the short amount of time it takes to administer and score. The average amount of time to complete the test is five to ten minutes.

The Bender Gestalt Test lends itself to several variations in administration. One method requires that the examinee view each card for five seconds, after which the card is removed. The examinee draws the figure from memory. Another variation involves having the examinee draw the figures by following the standard procedure. The examinee is then given a clean sheet of paper and asked to draw as many figures as he or she can recall. Last, the test is given to a group, rather than to an individual (i.e., standard administration). It should be noted that these variations were not part of the original test.

Results
A scoring system does not have to be used to interpret performance on the Bender Gestalt Test; however, there are several reliable and valid scoring systems available. Many of the available scoring systems focus on specific difficulties experienced by the test taker. These difficulties may indicate poor visual-motor abilities that include:

Angular difficulty: This includes increasing, decreasing, distorting, or omitting an angle in a figure.
Bizarre doodling: This involves adding peculiar components to the drawing that have no relationship to the original Bender Gestalt figure.
Closure difficulty: This occurs when the examinee has difficulty closing open spaces on a figure, or connecting various parts of the figure. This results in a gap in the copied figure.
Cohesion: This involves drawing a part of a figure larger or smaller than shown on the original figure and out of proportion with the rest of the figure. This error may also include drawing a figure or part of a figure significantly out of proportion with other figures that have been drawn.
Collision: This involves crowding the designs or allowing the end of one design to overlap or touch a part of another design.
Contamination: This occurs when a previous figure, or part of a figure, influences the examinee in adequate completion of the current figure. For example, an examinee may combine two different Bender Gestalt figures.
Fragmentation: This involves destroying part of the figure by not completing or breaking up the figures in ways that entirely lose the original design.
Impotence: This occurs when the examinee draws a figure inaccurately and seems to recognize the error, then, he or she makes several unsuccessful attempts to improve the drawing.
Irregular line quality or lack of motor coordination: This involves drawing rough lines, particularly when the examinee shows a tremor motion, during the drawing of the figure.
Line extension: This involves adding or extending a part of the copied figure that was not on the original figure.
Omission: This involves failing to adequately connect the parts of a figure or reproducing only parts of a figure.
Overlapping difficulty: This includes problems in drawing portions of the figures that overlap, simplifying the drawing at the point that it overlaps, sketching or redrawing the overlapping portions, or otherwise distorting the figure at the point at which it overlaps.
Perseveration: This includes increasing, prolonging, or continuing the number of units in a figure. For example, an examinee may draw significantly more dots or circles than shown on the original figure.
Retrogression: This involves substituting more primitive figures for the original design—for example, substituting solid lines or loops for circles, dashes for dots, dots for circles, circles for dots, or filling in circles. There must be evidence that the examinee is capable of drawing more mature figures.
Rotation: This involves rotating a figure or part of a figure by 45° or more. This error is also scored when the examinee rotates the stimulus card that is being copied.
Scribbling: This involves drawing primitive lines that have no relationship to the original Bender Gestalt figure.
Simplification: This involves replacing a part of the figure with a more simplified figure. This error is not due to maturation. Drawings that are primitive in terms of maturation would be categorized under "Retrogression."
Superimposition of design: This involves drawing one or more of the figures on top of each other.
Workover: This involves reinforcing, increased pressure, or overworking a line or lines in a whole or part of a figure.
Additionally, observing the examinee's behavior while drawing the figures can provide the examiner with an informal evaluation and data that can supplement the formal evaluation of the examinee's visual and perceptual functioning. For example, if an examinee takes a large amount of time to complete the geometric figures, it may suggest a slow, methodical approach to tasks, compulsive tendencies, or depressive symptoms. If an examinee rapidly completes the test, this could indicate an impulsive style.

Resources
BOOKS
Hutt, M. L. The Hutt Adaptation of the Bender Gestalt Test.New York: Grune and Stratton, 1985.

Kaufman, Alan, S., and Elizabeth O. Lichtenberger. Assessing Adolescent and Adult Intelligence.Boston: Allyn and Bacon, 2001.

Koppitz, E. M. The Bender Gestalt Test for Young Children.Vol. 2. New York: Grune and Stratton, 1975.

Pascal. G. R., and B. J. Suttell. The Bender Gestalt Test: Quantification and Validation for Adults.New York: Grune and Stratton, 1951.

Sattler, Jerome M. "Assessment of visual-motor perception and motor proficiency." In Assessment of Children: Behavioral and Clinical Applications.4th ed. San Diego: Jerome M. Sattler, Publisher, Inc., 2002.

Watkins, E. O. The Watkins Bender Gestalt Scoring System.Novato, CA: Academic Therapy, 1976.

PERIODICALS
Piotrowski, C. "A Review of the Clinical and Research Use of the Bender Gestalt Test." Perceptual and Motor Skills,81
(1995): 1272-1274.

Keith Beard, Psy.D.

http://www.minddisorders.com/A-Br/Bende … -Test.html

5

Гештальт-тест Бендер
(Bender gestalt) В 1938 г. Лауретта Бендер опубликовала монографию под названием "Визуально-моторный гештальт-тест и его клиническое использование" (A visual motor Gestalt test and its clinical use). Этот простой тест состоит из 9 геометрических фигур, образованных точками, линиями, углами и кривыми. Эти фигуры предъявляются испытуемому в определенной последовательности и срисовываются им. Сами фигуры были позаимствованы из классической работы Макса Вертгеймера по теории гештальт-психологии. Фигуры разрабатывались с целью ил. гештальт-принципов нормальной перцептивной организации (напр., близости, непрерывности, замыкания), применяемых к группированию и структурированию стимулов. Отклонения от этих нормальных законов рассматриваются в Г. т. Б. в качестве симптомов. Т. к. Бендер интересовало развитие этих законов в период с раннего детства до взрослости, простейшим способом проверки того, как воспринимались эти фигуры, было получить от испытуемого их копию в виде рисунка. Так в процедуру измерения оказался включенным критический моторный фактор, к-рый имеет собственные законы развития; и задача трансформировалась в перцептивномоторную задачу. В результате попыток стандартизовать проведение и обработку результатов оригинального теста Бендер появилось неск. его адаптации. Безусловно, самой новаторской из них оказалась переработка этого теста Хаттом в инструмент для оценивания личностной динамики, включ. символическую психоан. интерпретацию. Результатом всех этих конфликтующих адаптации стали существенные расхождения в данных, получаемых от одного исслед. к др., низкая согласованность в отношении критических показателей для различных диагнозов и неудачи в валидизации этого теста. Однако большинство клиницистов считают данный тест полезным инструментом для обнаружения поражений головного мозга и психозов.

http://mirslovarei.com/content_psy/GESH … 34330.html

6

Лови О.В.
Зрительно-моторный гештальт-тест Бендер
Тест, стандартизированный Лови О.Ф. и Белопольским В.И., предназначен для детей 3-11 лет, рассчитан на время проведения 20-30 минут, с областью применения при диагностике умственной отсталости, феноменов регрессии, выраженности нарушений отдельных функций и органических дефектов. Зрительно-моторный Бендер гештальт-тест пользуется заслуженной популярностью благодаря своей простоте, легкости в применении, высокой валидности и надежности. Тест применяется для диагностики степени развития структурных зрительно-моторных функций у детей. Анализ результатов теста позволяет оценить невербальный интеллект и перцептивно-моторную координацию испытуемого. Приводятся данные по стандартизации теста на российской выборке.

    В комлект входит:

    руководство (Лови О.Ф., Белопольский В.И.) и
    стимульный материал (9 карточек).

Цена 420 руб.

http://www.cogito-centre.com/page.php?id=257


Вы здесь » Дети рисуют семью » Bender Visual Motor Gestalt Test » Визуально-моторный гештальт тест Бендер


© 10bb.ru